169x70_dicapro  peri.1  www.iatreion.gr
 
 
Η ΛΟΓΙΚΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ - 09/05/2007

Η ΕΙΔΙΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

Η κατάκτηση του λόγου είναι τόσο φυσικό όσο το να βλέπει κανείς ένα παιδί να μεγαλώνει ή να παίρνει βάρος. Ωστόσο, για ένα μικρό αριθμό περιπτώσεων η απλή έκθεση στο λόγο δεν είναι αρκετή και η ομιλία δεν ξεκινά την προκαθορισμένη στιγμή ούτε εξελίσσεται ομαλά. Κάποιες φορές, συμβαίνει το παιδί να μη μιλά καθόλου ή να οργανώνει το λόγο του αφύσικα, παρουσιάζοντας με αυτόν τον τρόπο έναν διαταραγμένο λόγο.
Στην Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) ή αναπτυξιακή δυσφασία παρατηρούνται λάθη και κενά στο λόγο των παιδιών που δύσκολα ανατρέπονται αν τα αντιμετωπίσει κανείς αργά, στα 8 ή 9 έτη. Εκτός από την καθυστέρηση του λόγου, παρατηρείται και μια λάθος οργάνωσή του, με αποτέλεσμα η μορφή του να καταλήγει σε αδιέξοδα. Προσεγγίζοντας καλύτερα την Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (ΕΓΔ) θα ήταν σκόπιμο να δοθεί ένας ορισμός. Έτσι, ο πιο αποδεκτός ορισμός είναι ο εξής׃
« Η Ειδική Γλωσσική Διαταραχή διαγιγνώσκεται εκεί όπου υπάρχει αποτυχία ανάπτυξης ενός σωστού λόγου, ο οποίος δεν μπορεί να εξηγηθεί με κάποια νοητική ή φυσική αναπηρία, απώλεια ακοής, συναισθηματική διαταραχή ή με περιβαλλοντική στέρηση». (Bishop, 1992).
Η συγκεκριμένη διαταραχή μπορεί να επηρεάσει την ανάπτυξη του λεξιλογίου, της γραμματικής και της ικανότητας διαλόγου. Ως απόδειξη αυτού είναι ότι τα παιδιά αυτά δυσκολεύονται να παράγουν ορισμένα μορφήματα. Παρόλα αυτά είναι έξυπνα και υγιή σε όλους τους τομείς εκτός από αυτόν της γλώσσας.
Από την καταγραφή της ομιλίας του παιδιού που γίνεται από το θεραπευτή, φαίνεται πως το παιδί κάνει παραλείψεις ή μεταθέσεις φθόγγων, απλοποίηση συμπλεγμάτων και διαστρεβλώσεις. Η κακομεταχείριση αυτή επιδρά πάνω σε διάφορα επίπεδα׃ φωνήματα, λέξεις , συμπλέγματα, συνδυασμούς λέξεων, γραμματική κτλ. Κάποιες φορές τα λάθη επιδρούν σε όλα τα επίπεδα, όπως συμβαίνει στις σοβαρές, ατόφιες περιπτώσεις της ΕΓΔ. Αυτό που, επίσης, είναι παρατηρήσιμο στο λόγο ενός δυσφασικού παιδιού είναι η μη ευλυγισία και εξελισσιμότητα στο λόγο του. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως ακόμα και ένα παιδί 7 ετών είναι πιθανό να χρησιμοποιεί μία και μόνο μορφή μιας λέξης σε διάφορες περιστάσεις της καθημερινής ζωής. Ένα ολόκληρο σύστημα επικοινωνίας, δηλαδή, περιορίζεται σε ένα μοναδικό τύπο. Για παράδειγμα, ένα παιδί μπορεί να χρησιμοποιεί το «πάει» ως μοναδική μορφή για το ρήμα «πηγαίνω» ή και το «εξαφανίζομαι».
Είναι βέβαια, κατανοητό πως το κάθε παιδί είναι διαφορετικό, έχει τις δικές του ελλείψεις και ανάγκες. Οι κατακτήσεις και τα λάθη του είναι μοναδικά. Για αυτόν το λόγο εμείς οι θεραπευτές αξιολογούμε το κάθε παιδί προσεκτικά, εκτιμούμε το λεξιλόγιό του, αυτά που έχει κατακτήσει ή που συγχέει κάθε φορά, σε επίπεδο׃
• Φωνητικό
• Λεκτικό
• Γραμματικό
• Συντακτικό.
Αυτό που είναι σημαντικό, τελικά, για εμάς τους θεραπευτές είναι να αξιολογούμε μεθοδικά το λόγο του παιδιού, να μην προσπαθούμε να ακολουθήσουμε πιστά τα «φυσιολογικά» μοντέλα του λόγου, να μην περνάμε, δηλαδή, δίπλα από την ουσία, αλλά να είμαστε ικανοί να κατανοήσουμε τη λογική του λόγου στο παιδί αυτό.

ΑΛΕΞΑΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ
ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ

 ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ
 dok.1
 www.fsa.gr
 weather_gif
 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ