www.iatreion.gr  ygia.2  169x70_dicapro
 
 
ΘΕΡΑΠΕΥΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΔΡΟΜΟΥ - 12/04/2008

γράφει η ΞΗΡΟΥ ΜΑΡΙΑ
BSc, MSc ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Θεραπεία


Η θεραπευτική προσέγγιση του υπερκινητικού συνδρόμου απευθύνεται τόσο στο περιβάλλον (γονείς, δασκάλους), όσο και στο ίδιο το παιδί. Η συμβουλευτική γονέων σκοπό έχει να πληροφορήσει τους γονείς για το είδος του προβλήματος και να τους βοηθήσει να βρουν τρόπους για να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της καθημερινής ζωής με το υπερκινητικό παιδί.

Αποφασιστικής σημασίας για την εξέλιξη της διαταραχής είναι η καταλληλότητα του εκπαιδευτικού πλαισίου. Σταθερό, δομημένο αλλά ευέλικτο εκπαιδευτικό πλαίσιο με ατομική προσέγγιση για το κάθε παιδί προσφέρει δυνατότητες βελτίωσης της συμπτωματολογίας και αποφυγής της σχολικής αποτυχίας.

Προγράμματα τροποποίησης της συμπεριφοράς στηριζόμενα στη συμπεριφερολογική θεωρία μπορούν να γίνουν είτε στο σχολείο είτε στο σπίτι. Το παιδί αναλαμβάνει καθήκοντα που βαθμιαία απαιτούν όλο και μεγαλύτερη συγκέντρωση προσοχής. Επιβραβεύεται όταν έχει την αναμενόμενη συμπεριφορά, ενώ η ακατάλληλη συμπεριφορά αγνοείται.

Η θεραπεία που βασίζεται στη γνωσιακή θεωρία οδηγεί το παιδί να διαμορφώσει το δικό του τρόπο επίλυσης των προβλημάτων και να αποκτήσει αυτοέλεγχο. Εφαρμόζεται στο μεγαλύτερα παιδιά, που επιτυγχάνουν έτσι να βελτιώσουν την αυτοεκτίμησή τους.
 
Η ψυχοδυναμική ψυχοθεραπεία στοχεύει στην επεξεργασία των καταθλιπτικών συναισθημάτων και καλύπτονται από τις μανιακές εκδηλώσεις της υπερκινητικότητας. Το παιδί ζει μια επανορθωτική συναισθηματική εμπειρία, όπου βιώνει αποδοχή και γίνεται ικανό να αναγνωρίσει και στη συνέχεια να εξωτερικεύσει τα αρνητικά του συναισθήματα.
 
Στις βαρύτερες περιπτώσεις και όταν οι ανωτέρω θεραπευτικές προσεγγίσεις αποδείχνουν ανεπαρκείς, προτείνεται φαρμακοθεραπεία. Διεγερτικά, αντικαταθλιπτικά, νευροληπτικά, αντιεπιληπτικά, έχουν χρησιμοποιηθεί στη θεραπεία του υπερκινητικού συνδρόμου.
Η χορήγηση πρέπει να διακόπτεται τα Σαββατοκύριακα και στις σχολικές διακοπές. Οι κυριότερες ανεπιθύμητες ενέργειες είναι η αϋπνία και η ελάττωση της όρεξης. Αυτές οι παρενέργειες αποφεύγονται με τη χορήγηση του φαρμάκου κατά τη διάρκεια του πρωινού και μεσημεριανού γεύματος. Δυσφορία, ναυτία, ζάλη, πονοκέφαλοι αποτελούν σπάνιες ανεπιθύμητες ενέργειες. Η ήπια προσωρινή καταστολή της ανάπτυξης αναπληρώνεται κατά τη διάρκεια διακοπής του φαρμάκου.
Λόγω των ανεπιθύμητων ενεργειών πρέπει να γίνεται προσεκτική εκτίμηση των περιπτώσεων όπου θα χορηγηθεί φαρμακευτική αγωγή. Η συμφωνία των γονέων είναι σημαντικός παράγοντας και επιτρέπει τον έλεγχο για την εξέλιξη της θεραπείας. Χορήγηση διεγερτικών για μερικού μήνες έως ένα χρόνο βελτιώνει την προσοχή και μειώνει την υπερκινητικότητα και την παρορμητικότητα. Η δοκιμαστική διακοπή της χορήγησης για μερικές εβδομάδες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους επιτρέπει να διαπιστωθεί η πιθανή βελτίωση.
Αναφέρθηκαν ήδη μερικά φάρμακα που βοηθούν αλλά κυρίως απαιτείται μία ψυχοθεραπευτική βοήθεια στους γονείς ώστε να αντιμετωπίσουν με κατανόηση τις ιδιαιτερότητες του παιδιού και βέβαια μία οργανωμένη παροχής σχολικών γνώσεων υπό ειδικές συνθήκες προσαρμοσμένες στις ικανότητες του παιδιού.

Η ατομική ψυχοθεραπεία στο παιδί δρα ευεργετικά, κυρίως όταν συνυπάρχουν συναισθηματικού τύπου διαταραχές και σίγουρα είναι απαραίτητη η εργασιοθεραπεία – κινησιοθεραπεία που πρέπει να αρχίζει νωρίς.


Πορεία και πρόγνωση


Στην εφηβεία, τα συμπτώματα της υπερκινητικότητας μειώνονται κυριαρχούν όμως το προβλήματα συμπεριφοράς. Πολλοί έφηβοι με ιστορικό υπερκινητικότητας εμφανίζουν παραπτωματική συμπεριφορά, έχουν αίσθημα χαμηλής αυτοεκτίμησης και χαμηλή κοινωνική αποδοχή. Εξακολουθεί να είναι έντονη η παρουσία της παρορμητικότητας και της κινητικής ανησυχίας και οι έφηβοι αυτοί έχουν κακές ακαδημαϊκές επιδόσεις και κοινωνικές δεξιότητες.
Υπάρχουν ενδείξεις στατιστικά σημαντικής σχέσης του αλκοολισμού και των διαταραχών προσωπικότητας των ενηλίκων με ιστορικό υπερκινητικότητας. Η διάσπαση προσοχής είναι μια διάγνωση που εξακολουθεί να τίθεται και στην ενήλικη ζωή.

γράφει η ΞΗΡΟΥ ΜΑΡΙΑ
BSc, MSc ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ
 dok.1
 www.fsa.gr
 topten
 MYALAS