www.iatreion.gr  ygia.2  169x70_dicapro
 
 
BITAMINH B2 - 18/10/2007

Β2
Τι είναι η βιταμίνη B2 (ριβοφλαβίνη)

Η βιταμίνη B2, Ριβοφλαβίνη, αναγνωρίστηκε αρχικά το 1879. Η σημασία της, εντούτοις, έγινε κατανοητή μόνο κατά τη δεκαετία του '30. Παρήχθη συνθετικά για πρώτη φορά το 1935.

Η ριβοφλαβίνη (το όνομα που χρησιμοποιείται πολύ συχνά στις ετικέτες των συμπληρωμάτων και των ενισχυμένων τροφίμων) είναι μια από τις βιταμίνες Β συμπλέγματος. Όλες αυτές οι βιταμίνες διαδραματίζουν έναν ουσιαστικό ρόλο στο μεταβολισμό.

Η ριβοφλαβίνη, όπως όλες οι βιταμίνες Β καθώς και η βιταμίνη C, είναι υδροδιαλυτή βιταμίνη. Αν και η ριβοφλαβίνη αποθηκεύεται σε μικρές ποσότητες στο συκώτι και τα νεφρά, τα αποθέματα στο σώμα μειώνται εύκολα.

Τι κάνει

Το σώμα χρειάζεται τη βιταμίνη B2 για να είναι σε θέση να μετατρέψει την πρωτεΐνη, το λίπος και τους υδατάνθρακες των τροφίμων σε γλυκόζη έτσι ώστε τα κύτταρα να μπορούν να τη χρησιμοποιήσουν για την ενέργεια. Η βιταμίνη Β2 είναι σημαντική στη συντήρηση πολλών ιστών του σώματος.

Η βιταμίνη διαδραματίζει επίσης έναν σημαντικό ρόλο στην προστασία των αντιοξειδωτικών. Η λέξη «αντιοξειδωτικό» αναφέρεται σε μια ουσία που μπορεί να εμποδίσει τη δραστηριότητα των ελεύθερων ριζών.

Είναι αναγκαία για την διατήρηση της καλής κατάστασης των οφθαλμών καθώς σε έλλειψή της παρατηρείται κνησμός και κάψιμο στα μάτια, ευαισθησία στο φως και πονοκέφαλος. Μελέτες δείχνουν ότι έχει ευεργετική επίδραση στον καταράκτη.

Ρωγμές στα χείλη προς τις γωνίες (γωνιακή χειλίτιδα), ωχρή όψη, είναι ενδείξεις έλλειψής της. Η ριβοφλαβίνη κρατά επίσης το δέρμα και τα μαλλιά υγιή.

Ημερήσια δοσολογία

Η περιεκτικότητα σε ριβοφλαβίνη των τροφίμων ή των συμπληρωμάτων εκφράζεται σε χιλιοστόγραμμα (mg).

Οι ενήλικοι χρειάζονται μεταξύ 1.1 και 1.3 mg της ριβοφλαβίνης ανά ημέρα. Ο ακόλουθος πίνακας περιέχει την ελάχιστη δόση (RDAs) για τη βιταμίνη B1 σε mg ανά ημέρα:


Ηλικία

RDA (mg)

Νήπια

 

0 - 0.5

0.3

0.5 - 1

0.4

Παιδιά

 

1 - 3

0.5

4 - 8

0.6

Άτομα

 

9 - 13

0.9

14 - 18

1.3

19 - 30

1.3

31 - 50

1.3

51 - 70

1.3

70+

1.3

Γυναίκες

 

9 - 13

0.9

14 - 18

1.0

19 - 30

1.1

31 - 50

1.1

51 - 70

1.1

70+

1.1

Έγκυος

 

Όλες οι ηλικίες

1.4

Θηλασμός

 

Όλες οι ηλικίες

1.6


















































Ποιά τρόφιμα έχουν βιταμίνη Β2


Η ριβοφλαβίνη, είναι διαθέσιμη σε μια ευρεία ποικιλία των τροφίμων. Τα πράσινα λαχανικά, το κρέας και τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι γενικά άριστες πηγές της βιταμίνης. Σήμερα, πολλά δημητριακά και ψωμιά ενισχύονται με τη βιταμίνη.
Η μαγιά μπύρας, τα αυγά και το συκώτι του αρνιού είναι πηγές ριβοφλαβίνης.

Η ριβοφλαβίνη των τροφίμων είναι αρκετά ανθεκτική στον βρασμό. Κατά την έκθεση του γάλακτος στο φως καταστρέφεται σε ποσοστό 85%. Γιαυτό το γάλα δεν πρέπει να εκτίθεται σε φως αλλά να είναι σε μαύρες φιάλες ή χάρτινα κουτιά.


Ανεπάρκεια Βιταμίνης Β2

Δεδομένου ότι το σώμα δεν αποθηκεύει μεγάλα ποσά ριβοφλαβίνης, ανεπάρκεια μπορεί να εμφανιστεί εάν τα ικανοποιητικά ποσά δεν συμπεριλαμβάνονται στη διατροφή για μια εκτεταμένη χρονική περίοδο. Η ανεπάρκεια ριβοφλαβίνης εμφανίζεται συνήθως μαζί με άλλες ανεπάρκειες Β-βιταμινών.


Τα αρχικά σημάδια έλλειψης βιταμίνης περιλαμβάνουν την «φωτοφοβία», την δακρύρροια, κάψιμο φαγούρα των ματιών και κάψιμο των χειλιών και της γλώσσας.


Υψηλή δοσολογία

Το ασφαλές ανώτερο όριο είναι 200 mg καθημερινά, αν και οι υψηλές στοματικές δόσεις θεωρούνται γενικά μη τοξικές.
Όπως όλες οι άλλες βιταμίνες Β, η υπερβολική δόση ριβοφλαβίνης εκκρίνεται μέσω των ούρων.

Νέες έρευνες για τη βιταμίνη B2

Η χρήση της βιταμίνης B2 μαζί με συμπληρώματα σιδήρου μπορεί να ανακουφίσει την αναιμία. Ενδύκνειται επίσης για να βοηθήσει πάσχοντες με Καντιντίαση.

Μερικοί ερευνητές θεωρούν ότι οι πονοκέφαλοι προκαλούνται από μια μείωση της ενεργειακής παραγωγής από τα κύτταρα στο κεφάλι. Δεδομένου ότι η ριβοφλαβίνη παίζει έναν ρόλο στο στάδιο του ενεργειακού μεταβολισμού, οι επαρκείς εισαγωγές της βιταμίνης μπορούν πραγματικά να βοηθήσουν να αποτρέψουν τις ημικρανίες.

 

 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ
 dok.1
 MYALAS
 weather_gif
 topten