www.iatreion.gr  ygia.2  169x70_dicapro

ΜΑΡΙΧΟΥΑΝΑ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΚΑΤΑ - 22/11/2007

μαριχουάνα
κατά του καρκίνου
 του στήθους

Μια μη τοξική, μη-ψυχότροπος ένωση της μαριχουάνα μπορεί να εμποδίσει την πρόοδο του μεταστατικού καρκίνου του μαστού, σύμφωνα με μια νέα μελέτη από ερευνητές στην Καλιφόρνια.

«Πρόκειται για μια νέα προσέγγιση για το μεταστατικό καρκίνο, για μια νέα θεραπεία που δεν είναι τοξική όπως η χημειοθεραπεία ή η ραδιοθεραπεία λέει ο ερευνητής Sean D. McAllister από το ερευνητικό ίδρυμα California Pacific Medical Center Research Institute in San Francisco.

Η ουσία που βρίσκεται στην κάνναβη, ονομαζόμενη cannabidiol (CBD), εμποδίζει ένα γονίδιο το Id-1, το οποίο οι ερευνητές θεωρούν υπαίτιο για τη μεταστατική διαδικασία που διασπείρει τα κύτταρα από τον αρχικό όγκο σε όλο το σώμα.
Ο ερευνητής Pierre-Yves Desprez διατυπώνει μεταφορικά τον τρόπο δράσης του Id-1 γονιδίου. Παρομοίωσε το Id-1 με τον διευθυντή μιας ορχήστρας.

«Αν θέλεις να σταματήσει η ορχήστρα, πυροβολείς τον μαέστρο, μόνο τότε σταματά. Εάν πυροβολήσεις το βιολιστή, η ορχήστρα συνεχίζει να παίζει!»

Στους ανθρώπους, το Ιd-1 γονίδιο βρίσκεται μόνο στα μεταστατικά κύτταρα καρκίνου. Κάνει την παρουσία του και κατά την ανάπτυξη των ανθρώπινων εμβρύων, αλλά μετά την γέννηση παραμένει αδρανές.
"Όταν όμως ξυπνήσουν είναι πολύ κακά, και ιδιαίτερα στον μεταστατικό καρκίνο. Ωθούν τα κύτταρα να συμπεριφερθούν όπως τα εμβρυικά κύτταρα και να αυξηθούν, πολλαπλασιάζονται, μεταναστεύουν» λέει ο ίδιος ερευνητής. Πρέπει να βρούμε τρόπο να τα σταματήσουμε.

Σύμφωνα με τη μελέτη, το κανναβινοειδές CBD κάνει ακριβώς αυτό.
«Εστιάζουμε στα προχωρημένα στάδια του καρκίνου,» προσθέτει ο Desprez. Το ίδιο το κύτταρο του καρκίνου δεν είναι το πρόβλημα, επειδή ένας όγκος μπορεί «να αφαιρεθεί εύκολα από τη χειρουργική επέμβαση» είπε. Το πρόβλημα είναι η ανάπτυξη των μεταστατικών κυττάρων που διευθύνονται από το Id-1 γονίδιο.
Οι McAllister και Desprez διεύκρινισαν ότι δεν προτείνουν στους ασθενείς με τον ορμονο-εξαρτώμενο μεταστατικό καρκίνο του μαστού να καπνίζουν μαριχουάνα. "Γιατί μια ικανή δόση από CBD δεν θα μπορούσε ποτέ να ληφθεί με αυτόν τον τρόπο".
"Η έρευνα που έχει γίνει για τη μαριχουάνα και τις ενώσεις της, εντούτοις, είναι χρήσιμη" είπε ο McAllister. "Η ουσία που έχουμε εντοπίσει δεν είναι ψυχότροπη και η τοξικότητά της είναι πολύ χαμηλή".
Τα νέα συμπεράσματα δημοσιεύονται στο τεύχος Νοεμβρίου της Molecular Cancer Therapeutics.
Ο Desprez εργάστηκε πάνω στο γονίδιο Id-1 για 12 έτη. Το εργαστήριό του απέδειξε ότι ήταν ένα βασικό γονίδιο για την μετάσταση του καρκίνου του μαστού και είχε βρεθεί ένας τρόπος να εμποδίζεται στα ποντίκια αλλά όχι στους ανθρώπους
Δυο χρόνια πριν ο McAllister -- ένας εμπειρογνώμονας στα καναβιδοειή και ο Desprez, άρχισαν να δουλεύουν από κοινού. "Ετσι βρήκαμε αυτό που ψάχναμε τα τελευταία 12 χρόνια" εξηγεί ο Desprez.
Ο Manuel Guzman, καθηγητής της βιοχημείας και της μοριακής βιολογίας στο πανεπιστήμιο Complutense στη Μαδρίτη περιέγραψε τη μελέτη της Καλιφόρνιας ως «μια πρώτη και σημαντική ματιά της επιστήμης στο θέμα εάν το καναβιδοειδές CBD θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί κλινικά για να θεραπεύσει το μεταστατικό καρκίνο του μαστού.»
Ο Guzman σημείωσε επίσης ότι το Id-1 είναι ένα από πολλά γονίδια που παίζουν ρόλο στη μετάσταση του καρκίνου του μαστού» και ότι η έρευνα μελλοντικά πρέπει να εξετάσει την λειτουργία του CBD και σε αυτά τα γονίδια μεταστάσεων.

Το άρθρο στο πρωτότυπο:  www.hon.ch