169x70_dicapro  peri.1  www.iatreion.gr
 
 
ΚΕΤΟΓΕΝΙΚΗ ΔΙΑΙΤΑ - 10/02/2008

κετογενική δίαιτα

Έρευνες των επιστημόνων του Ερευνητικού Ινστιτούτου Aberdeen της Rowett έδειξαν ότι η υψηλή σε πρωτεΐνες δίαιτα και χαμηλή σε υδατάνθρακες είναι πιο αποτελεσματική στη μείωση της πείνας και πιο αποτελσματική όσον αφορά την απώλεια βάρους.


Κατά την έρευνα, σε υγιείς παχύσαρκους άνδρες δόθηκαν δύο διαφορετικές διαίτες κατά την διαμονή τους στο Rowett που ειδικεύεται στην ανθρώπινη διατροφή. Και οι δυο αυτές δίαιτες είχαν υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη (30% της συνολικής ενεργειακής αξίας της δίαιτας), αλλά διέφεραν στο ποσό των υδατανθράκων: Η μια περιείχε χαμηλό ποσοστό υδατανθράκων (4%) και η άλλη περιείχε ένα μέτριο ποσό υδατανθράκων (35% της συνολικής ενεργειακής αξίας)

"Οι εθελοντές μας δέχτηκαν και τις δύο δίαιτες ευπρόσδεκτα αλλά εκείνοι που έλαβαν το πρώτο σχήμα υψηλή πρωτεΐνη χαμηλούς υδατάνθρακες (4%) αισθάνθηκαν λιγότερη πείνα σε σχέση με εκείνους που έλαβαν 35% υδατάνθρακες» είπε  ο Dr Alex Johnstone, ο οποίος ηγήθηκε της μελετης.
"Η απώλεια βαρους κατά τη διάρκεια της μελέτης ήταν μεγαλύτερη για την ομάδα με την υψηλή ποσότητα πρωτείνης, με μέσο όρο 6,3 κιλά ανά άτομο σε διάρκεια 4 εβδομάδες σε σύγκριση με 4,3 κιλά ανά άτομο για την δίαιτα με παροχή μέτριας ποσότητας υδατανθράκων" είπε ο dr Johnstone.

Είναι γνωστό ότι όταν οι άνθρωποι τρώνε δίαιτες χαμηλές σε υδατάνθρακες μέσα σε σχετικά σύντομο χρονικό διάστημα το σώμα τους θα στραφεί να χρησιμοποιεί ως καύσιμο το λίπος και όχι τη γλυκόζη. Είναι επίσης γνωστός ότι η πρωτεΐνη είναι πολύ καλή στο να κάνει τους ανθρώπους να αισθάνονται χορτασμένοι.
Οι κετόνες που παράγονται κατά αυτήν την διαδικασία δίνουν το αίσθημα χορτασμού στον εγκέφαλο και αυτό βοήθησε τους εθελοντές να παραμείνουν περισσότερο διάστημα πιστοί στο διαιτολόγιο της κετογενικής δίαιτας.
Επιφυλάξεις διατυπώνονται από τους ίδιους τους ερευνητές σχετικά με το πόρισμα ίδιας μελέτης που έδειξε ότι οι δίαιτες χαμηλές σε υδατάνθρακες μπορεί να έχουν συνέπειες για την υγεία του εντέρου μειώνοντας δραστικά τον αριθμό συγκεκριμένων βακτηριδίων.
«Γι αυτό και τώρα θα εξετάσουμε μεγαλύτερη λεπτομέρεια» δηλώνουν, «τον τρόπο με τον οποίο θα μπορεί να ανταποκριθεί το σώμα στις αλλαγές που αφορούν τη διατροφή μας, έτσι ώστε να μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι οι χαμηλές σε υδατάνθρακες δίαιτες είναι το καταλληλότερο εργαλείο για όλους όσους θέλουν να χάσουν βάρος».

Τι είναι η κετογενική δίαιτα

Ένα μεγάλο μέρος του πληθυσμού πληθυσμού πιστεύει ότι οι κετογενικές δίαιτες είναι απλώς μια από τις συνήθεις διαδικασίες απώλειας βάρους, απέχοντας από κάθε είδους υδατάνθρακα ή ζάχαρη. Αυτό όμως είναι μόνο το ένα μέρος, είναι δε επιτακτική ανάγκη να κατανοήσουμε πως ακριβώς λειτουργεί.


Τι συμβαίνει στην κετογενική δίαιτα


Το σώμα μας είναι απλά ένα καταπληκτικός μηχανισμός. Όταν λαμβάνουμε τροφές με υδατάνθρακες χημικές αντιδράσεις αρχίζουν να συμβαίνουν μέσα του. η σημαντικότερη από αυτές είναι η αντίδραση που ονομάζεται κέτωση. Ο εγκέφαλός μας τροφοδοτείται από γλυκόζη ή ζάχαρη. Όταν μια διατροφή σταματά να τροφοδοτεί το σώμα με υδατάνθρακες, το μυαλό μας αρχίζει να ψάχνει για άλλες πηγές καυσίμων.
Το εργοστάσιο που ονομάζεται συκώτι τότε αρχίζει τότε την παραγωγή καυσίμων χρησιμοποιώντας το λίπος ως πηγή ενέργειας και παράγει τις ουσίες που ονομάζονται κετόνες. Οι κετόνες διοχετεύονται στον εγκέφαλο για να τον βοηθήσουν να παραμείνει στη ζωή και σε λειτουργία. 

Πως δουλεύει στον οργανισμό

Εφόσον ο εγκέφαλος τώρα τρέφεται με άλλο καύσιμο, παρουσιάζονται κάποιες δυσάρεστες παρενέργειες. Η παρουσία κετονών είναι η αιτία για την διαστολή αιμοφόρων αγγείων η οποία μπορεί να προκαλέσει πονοκεφάλους κατά την διάρκεια αυτής της κατάστασης. Οι κετόνες επίσης επηρεάζουν άμεσα τα μέρη του εγκεφάλου που ελέγχουν την ναυτία και την όρεξη. Σαν αποτέλεσμα θα έχει να νοιώθετε το αίσθημα της πείνας. Η παρουσία κετονών μπορεί επίσης να δημιουργήσει αλλαγές στη γεύση, αύξηση των επιπέδων του νατρίου και του καλίου και μπορεί να έχει επίσης ως αποτέλεσμα την κακή αναπνοή, που οφείλεται σε μια από τις κετόνες, την ακετόνη.


Πως χάνεται το βάρος


Το λίπος, πηγή ενέργειας, αποθηκεύεται κυρίως κάτω απ' το δέρμα και γύρω από βασικά όργανά μας, όπως η καρδιά και το συκώτι, ενώ το γλυκογόνο αποθηκεύεται κυρίως στους μυς του σώματος. Η δεύτερη αυτή μορφή αποθηκευμένης ενέργειας που υπάρχει στο σώμα μία σύνθετη μορφή υδατάνθρακα.  Αν αναλύσουμε ετυμολογικά τη λέξη, συντίθεται από τις λέξεις ύδωρ (νερό) και άνθρακας (υδατ-άνθρακας). Είναι δηλαδή μία ένωση που περιέχει νερό και άνθρακες. Η ζάχαρη αποτελεί μία από τις απλούστερες μορφές υδατάνθρακα. Όταν λοιπόν μιλάμε για γλυκογόνο, το μυαλό σας θα πρέπει να πηγαίνει σε μία μορφή αποθήκευσης ενέργειας όπως το λίπος.
Η διαφορά τους είναι "ταχείας καύσεως ενέργεια", ενώ το λίπος είναι ενέργεια’’ αργής καύσεως’’.
Μια μεγάλη μείωση πρόσληψης υδατανθράκων από την καθημερινή διατροφή έχει σαν αποτέλεσμα την καταστροφή πρώτα του γλυκογόνου.
Για κάθε ένα μέρος του γλυκογόνου που αποθηκεύεται στο σώμα συνυπάρχουν συνήθως και τρία μέρη νερού.
Έτσι όταν το σώμα χάσει ένα μέρος γλυκογόνου θα χάσει συγχρόνως και τρία μέρη νερού. αυτά είναι πιο συγκεκριμένα και τα «υγρά» που χάνονται με την αρχή κάθε δίαιτας.

Ποιοι μπορούν να ωφεληθούν

Υπάρχουν περιπτώσεις που ο γιατρός μπορεί να προτείνει μια τέτοια δίαιτα η οποία να είναι ευγεργετική για σας. Η δίαιτα αυτή συνδέεται με καλά αποτελέσματα όσον αφορά την επιληψία και τον έλεγχο επιληπτικών κρίσεων.

 www.fsa.gr
 topten
 weather_gif
 dok.1
 MYALAS