169x70_dicapro  peri.1  www.iatreion.gr
 
 
ΠΙΕΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗ - 18/10/2007

4 σημαντικά βήματα

για την κατανόηση της σχέσης μεταξύ
της πίεσης και της διατροφής

1. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΣΧΕΣΗΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΠΙΕΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Το σώμα για να αντιμετωπίσει την αυξημένη πίεση ανεβάζει τα επίπεδα της αδρεναλίνης και προετοιμάζεται σαν να επρόκειτο να αντιμετωπίσει μια απειλή. Τα αποτελέσματα αύξησης της αδρεναλίνης αν και προέρχονται στον κάθε άνθρωπο από διαφορετικές αιτίες, εκδηλώνονται με ταχυκαρδία, υψηλότερη πίεση αίματος, και με διακυμάνσεις της γλυκόζης στο αίμα. Ολα αυτά επηρρεάζουν τις αλλαγές της όρεξής μας. Καταφεύγουμε συνήθως σε τροφές πλούσιες σε υδατάνθρακες για να ανεβάσουμε τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα μας για να καταφέρουμε να διαχειριστούμε τις χημικές ουσίες που παράγει ο εγκέφαλός μας και να παράγει περισσότερη σεροτονίνη ηρεμιστική χημική ουσία) ή αλλιώς τρώμε για να ηρεμήσουμε!
Σύντομα το πρόβλημα γίνεται διπλό: αρχικά, τα τρόφιμα που επιλέγουμε να αυξήσουμε τη σεροτονίνη είναι συνήθως πλούσια σε κρυμμένα λίπη. Ετσι υπάρχει αύξηση στην παραγωγή της σεροτονίνης, αλλά και στα λίπη που εισάγονται στο αίμα. Αφετέρου, λόγω της πίεσης, ο οργανισμός μας παράγει περισσότερη κορτιζόλη από το συνηθισμένο. Αυτή η αύξηση διαταράσσει την δραστηριότητα της ινσουλίνης. Τα λίπη που λαμβάνουμε αποθηκεύονται ακόμα ευκολότερα λόγω της παρουσίας κορτιζόλης.
Ο επιβραδυνόμενος μεταβολισμός που χαρακτηρίζει τις ηλικίες άνω των 40 καθιστά πιό τρωτή στην πίεση αυτή την ηλικιακή ομάδα. Η πίεση τώρα απελευθερώνει τις ορμόνες που υποκινούν και την όρεξη και την αποθήκευση του λίπους.

2. ΥΙΟΘΕΤΗΣΗ ΝΕΩΝ ΣΥΝΗΘΕΙΩΝ


• Κάνετε ασκήσεις χαλάρωσης.
• Άσκηση τακτικά - τουλάχιστον 20-30 λεπτά τρεις φορές εβδομαδιαίως. Όχι μόνο θα μειώσετε την πίεση, θα βοηθήσετε επίσης την καρδιά και τους πνεύμονές σας και θα βελτιώσετε την υγεία σας.
• Αποφύγετε την κατάχρηση του οινοπνεύματος, των τροφίμων.
• Μάθετε να δίνετε προτεραιότητα και να θέτετε ρεαλιστικούς, εφικτούς στόχους.
• Διαχειριστείτε καλύτερα το χρόνο σας.
• Μην ξεχνάτε τα γεύματά σας.
• Προσέξτε την διατροφή σας.
• Βρείτε χρόνο να συντάξετε την διατροφή που πρέπει να έχετε έτσι ώστε να φροντίζετε για την αγορά τους.

3. ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ
• Σταματήστε την υπογλυκαιμία. Μην ξεχνάτε γεύματα. Φάτε μικρά κατάλληλα για σας γεύματα.
• Βάλτε στη διατροφή σας ροφήματα όπως το χαμομήλι, η λεβάντα η βαλεριάνα.
• Τα καρύδια και οι μπανάνες θα σας δώσουν την αίσθηση ηρεμίας γιατί περιέχουν την τρυπτοφάνη ένα αμινοξύ που βοηθά στο σχηματισμό της σεροτονίνης.
• Το τυρί τα αυγά το κοτόπουλο, το κρέας περιέχουν τρυπταμίνη αμινοξύ που μπορεί να σας δώσει ενέργεια.
• Πάρτε στην εργασία σας μαγειρεμένο φαγητό από το σπίτι.
• Αποφύγετε τα ραφιναρισμένα τρόφιμα όπως άσπρο ψωμί ζυμαρικά ρύζι και πατάτες. (τα τρόφιμα αυτά έχουν υψηλό γλυκαιμικό δείκτη με αποτέλεσμα να ανεβάζουν γρήγορα το σάκχαρο στο αίμα)
• Προτιμείστε ψωμί με αλεύρι ολικής αλέσεως, πλούσιο σε φυτικές ίνες.
• Μοιράστε το καθημερινό διαιτολόγιό σας φρούτα, λαχανικά, και γιαούρτι με χαμηλά λιπαρά.
4. ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΓΙΑ ΤΟ ΓΛΥΚΑΙΜΙΚΟ ΔΕΙΚΤΗ
Ζητείστε από τον παθολόγο σας ή τον διατροφολόγο σας να σας ενημερώσει σχετικά με τον γλυκαιμικό δείκτη των τροφίμων και το ρόλο του στην διατροφή σας.

Το μυστικό είναι η σοφή χρήση των υδατανθράκων. Ο ρυθμός που το σάκχαρο του αίματος αυξάνεται και μειώνεται μετά την κατανάλωση μίας συγκεκριμένης τροφής, εξαρτάται κυρίως από τον γλυκαιμικό δείκτη της.
Στην ουσία ο δείκτης αυτός μας δείχνει το πόσο επηρεάζει κάποια τροφή το ρυθμό έκκρισης της ινσουλίνης σε σχέση με τη γλυκόζη (γλυκαιμικός δείκτης 100). Οι υδατάνθρακες με υψηλό γλυκαιμικό δείκτη (πάνω από 50) δίνουν ενέργεια γρήγορα αλλά προκαλούν άμεση αντίδραση της ινσουλίνης, με αποτέλεσμα την απότομη αυξομείωση του σακχάρου στο αίμα και την πρόκληση μεγαλύτερης αποθήκευσης λίπους στα λιποκύτταρα. Αντίθετα, μία τροφή με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη, αφομοιώνεται αργά, προκαλεί ηπιότερη έκκριση της ινσουλίνης και προστατεύει από απότομες «μεταπτώσεις» του σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον οι τροφές με χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη όχι μόνον μειώνουν το ρυθμό της λιπογένεσης αλλά ευνοούν αποφασιστικά και την λιπόλυση.


 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ
 www.fsa.gr
 dok.1
 topten
 ΟΙ ΑΓΙΟΙ ΑΝΑΡΓΥΡΟΙ ΔΙΑΓΝΩΣΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ