www.iatreion.gr  ygia.2  169x70_dicapro
 
 
ΔΥΣΛΕΞΙΑ ΔΙΑΓΝΩΣΗ & ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ - 13/11/2007

Διάγνωση της δυσλεξίας

Η δυσλεξία σήμερα μπορεί να διαγνωσθεί με τα κριτήρια αποκλεισμού, όταν δηλαδή η αποτυχία ενός παιδιού στην ανάγνωση ή στη γραφή δεν μπορεί να αποδοθεί σε παράγοντες που προκαλούν αναγωνστικά προβλήματα αλλά σε νευρολογικούς –νοητικούς- ψυχολογικούς και παιδαγωγικούς παράγοντες, που επιδρούν αρνητικά στην ανάπτυξη της αναγνωστικής ικανότητας.

Επίσης, διάγνωση της δυσλεξίας μπορεί να γίνει με τη μέθοδο της εσφαλμένης οφθαλμοκίνησης. Ο καθηγητής της ιατρικής ψυχολογίας Γεώργιος Θ. Παυλίδης παρατήρησε ότι οι περισσότεροι δυσλεξικοί παρουσιάζουν εσφαλμένες, ασταθείς οφθαλμοκινήσεις, που διαφέρουν σημαντικά από τις οφθαλμοκινήσεις των κανονικών αναγνωστών. Με άλλα λόγια, επισημαίνει ότι οι κινήσεις των ματιών είναι το διαγνωστικό κλειδί της δυσλεξίας.

Για να είναι δυνατή η αποκατάσταση ενός δυσλεξικού παιδιού, πρέπει να υπάρχει μια ασφαλής βάση για την κατάρτιση εξατομικευμένου προγράμματος αποκατάστασης της δυσλεξίας, διότι κάθε παιδί εκφράζει διαφορετική λειτουργική δυσχέρεια. Αυτό θα το επιτύχουμε με μια σειρά από τέστ διάγνωσης της δυσλεξίας που θα περιλαμβάνουν ερωτηματολόγια για την ανάγνωση, τη γραφή, την οπτική και ακουστική διάκριση, την πλευρίωση και τη νοημοσύνη. Ένα  τέτοιο τεστ είναι το τεστ Binet-Simon.

Ένας ειδικευμένος εκπαιδευτικός για να βοηθήσει τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσχέρεια στο μαθησιακό τομέα πρέπει, τουλάχιστον, να είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών και να διαθέτει εμπειρία τόσο στην αξιολόγηση όσο και στη θεραπευτική αγωγή παιδιών με μαθησιακά προβλήματα.

Εκτός από έναν άριστα καταρτισμένο δάσκαλο ειδικής αγωγής, καλό θα ήταν η διάγνωση να γίεται από κάποιο ιατροδιαγνωστικό κέντρο δυσλεξίας ή από κάποιο ιατροπαιδαγωγικό κέντρο ψυχολογικών ερευνών.


Συμπτώματα της δυσλεξίας

Το παιδί που είναι δυσλεξικό:
  • Είναι έξυπνο αλλά δεν έχει καλές σχολικές επιδόσεις
  • Ακούει το φορτηγό που περνά και το σκύλο που γαβγίζει αλλά δύσκολα ακούει τα καλέσματα των δικών του
  • Ξεχνάει ονόματα φίλων, τοποθεσιών, τηλέφωνα, διευθύνσεις, αλλά θυμάται πάντα τις διαφημίσεις στην τηλεόραση
  • Δεν προλαβαίνει να σημειώσεις τις ασκήσεις στο σχολείο, ξεχνάει τα βιβλία του, δεν ξέρει τι μέρα, τι έτος, τι εποχή έχουμε.
  • Δεν αγαπάει την τάξη, έχει ακατάστατο δωμάτιο, και, συνήθως λυτά κορδόνια.
  • Δεν ανέχεται να κάνει ούτε το παραμικρό λάθος, ξεσπάει στην πρώτη ματαίωση και αλλάζει πολύ συχνά διάθεση.
  • Δυσκολεύεται σε κάθε νέα του αρχή και σε κάθε αλλαγή.
  • Μπερδεύει το χτες με το σήμερα και το αύριο, το μεσημεριανό φαγητό με το βραδινό.
  • Μπορεί να καταλάβει ένα μυθιστόρημα, αλλά δεν μπορεί να διαβάσει λέξεις, όπως εάν, μέσα, αυτός αύριο.
  • Δεν μπορεί να χαρτογραφήσει, δεν μπορεί να θυμηθεί ό,τι βλέπει.
  • Είναι ήσυχο και δεν ενοχλεί κανέναν στην τάξη, αλλά δεν μαθαίνει.
  • Ενώ ξεκινάει να πει μια πρόταση, συχνά σταματάει την αντιστρέφει ή παραλείπει λέξεις.
  • Μπορεί να κρατάει την γάτα σφιχτά αλλά δεν μπορεί να κρατήσει το ίδιο σφιχτά το μολύβι του.
  • Δεν μπορεί να αισθανθεί πόσο ζεστό είναι το νερό, μέχρι να καεί.
  • Κολυμπάει πολύ καλά αλλά πέφτει από τη σκάλα όταν την ανεβοκατεβαίνει.
  • Ζωγραφίζει το ίδιο πράγμα πολλές φορές, ρωτάει τα ίδια πράγματα πολλές φορές, αλλά δεν ενδιαφέρεται για την απάντηση.
  • Δεν θέλει να πάει στο σχολείο και επικαλείται στομαχόπονους, πυρετοήυς και πονοκέφαλους.
  • Αργεί να σκεφτεί ή να κινηθεί αλλά είναι γρήγορο στο παιχνίδι.
  • Τελειώνει πρώτο τις ασκήσεις του στην τάξη, αλλά τις έχει όλες λάθος.
  • Μπορεί να κάνει πρόσθεση και πολλαπλασιασμό, αλλά δεν μπορεί να αφαιρέσει και διαιρέσει. Κάνει αριθμητικές πράξεις στο μυαλό του, αλλά δεν μπορεί να τις γράψει.
  • Γελάει σε όλους, χαιρετά τους ξένους αγκαλιάζοντάς τους, λέει «γεια» σε όσους βλέπει.
  • Αισθάνεται ότι η ζωή είναι άδικη και αρνείται να προσθήσει.
  • Πολύ συχνά λέει «δε με νοιάζει» ή «δε θέλω», ενώ στην πραγματικότητα εννοεί «δεν μπορώ».
  • Δεν έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του, σταματάει εύκολα στο παραμικρό εμπόδιο.
  • Δυσκολεύται να λύσει προβλήματα που απαιτούν την εφαρμογή στρατηγικών.
  • Δεν μπορεί να είναι προσηλωμένο σ’ αυτό που κάνει για πολλή ώρα και η προσοχή του διασπάται εύκολα.
  • Διαβάζει μονότονα και προφέρει λανθασμένα τις λέξεις.
  • Παραλείπει τις συνδετικές λέξεις και τα σημεία στίξης.
  • Δυσκολεύεται να διαβάζει χειρόγραφα, ακόμη και αν είναι δικά του.
  • Γράφει αργά, και το γραπτό του είναι κακογραμμένο και δυσανάγνωστο.
  • Καθυστερεί πάρα πολύ στην ομιλία.
  • Έχει πρόβλημα μνήμης και για το λόγο αυτό δεν θυμάται την προπαίδεια και τους στίχους ποιημάτων ή τραγουδιών.
  • Μιλάει διστακτικά.
  • Δυσκολεύεται να βρει τις κατάλληλες λέξεις.
  • Δυσκολεύεται να οργανώσει τις ιδέες του, όταν θέλει να γράψει ένα γράμμα ή ένα έγγραφο.
  • Δεν μπορεί να θυμηθεί αριθμούς με τη σωστή τους σειρά, (όπως αριθμούς τηλεφώνου).
  • Έχει περιορισμένη αυτοεκτίμηση γεγονός που οφείλεται σε απογοητεύσεις και αποτυχίες του παρελθόντος.
  • Δυσκολεύεται πάρα πολύ να βρει το αυτοκίνητο της οικογένειάς του στο χώρο στάθμευσης.
από το βιβλίο του εκπαιδευτικού
 ΧΡΗΣΤΟΥ ΚΑΣΣΕΡΗ
Η ΔΥΣΛΕΞΙΑ
Θεωρητική προσέγγιση, Παιδαγωγική Αντιμετώπιση
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΣΑΒΒΑΛΑΣ

 dok.1
 topten
 www.fsa.gr
 weather_gif
 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ