169x70_dicapro  peri.1  www.iatreion.gr
 
 
Συμπτώματα υπερκινητικού συνδρόμου - 12/04/2008

γράφει η  ΞΗΡΟΥ ΜΑΡΙΑ
BSc, MSc ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ

Συμπτώματα

- Απροσεξία
- Υπερκινητικής / παρορμητικής συμπεριφοράς να είναι παρόντα πριν την ηλικία των 7 ετών, να δημιουργούν δυσκολίες στην προσαρμογή του παιδιού σε 2 τουλάχιστον χώρους που περνά το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας του (σχολείο, σπίτι, κοινωνικούς χώρους)


Τα βασικότερα συμπτώματα ενός παιδιού με προβληματική συμπεριφορά που μας βοηθούν να εντοπίζουμε μέσα στην τάξη, είναι τα παρακάτω:

1. Λέει συνέχεια ψέματα
2. Συμπεριφέρεται εχθρικά προς τον δάσκαλο και τους συμμαθητές του.
3. Καταστρέφει διάφορα αντικείμενα.
4. Πειράζει τους άλλους σε κάθε ευκαιρία
5. Κλέβει
6. Συμπεριφέρεται με σκληρότητα προς τα ζώα
7. Είναι αλαζονικό και προκλητικό
8. Καυγαδίζει συνέχεια
9. Παρουσιάζει συχνά ξεσπάσματα οργής
10. Προσπαθεί να τραβήξει την προσοχή των άλλων είτε διακόπτοντας το μάθημα είτε κάνοντας τον κλόουν.
Άλλα συμπτώματα που πολλές φορές περνούν απαρατήρητα:
1. Είναι ήσυχο κατά τρόπο αφύσικο
2. Προσπαθεί υπερβολικά να είναι ευχάριστο με τους άλλους
3. Παρουσιάζει άγχος και φοβία
Μερικές φυσικές εκδηλώσεις δυσπροσαρμοστίας είναι επίσης σημαντικές:
1. Παρουσιάζει σπασμούς στο πρόσωπο
2. Δαγκώνει τα νύχια του
3. Μασάει τα ρούχα του
4. Κουνάει το σώμα του
5. Τραυλίζει
6. Μιλάει γρήγορα και νευρικά

Κατά την προσχολική ηλικία
- Τρέχουν από τη μία μεριά του δωματίου στην άλλη
- Ψάχνουν τις τσάντες των επισκεπτών
- Μιλούν συνεχώς
- Βγαίνουν από το σπίτι τρέχοντας χωρίς να ενημερώσουν
- Σπάνε και χάνουν τα παιχνίδια τους
- Ανεβαίνουν στα έπιπλα
- Δεν κάθονται σε ένα μέρος
- Κουνούν διαρκώς τα πόδια τους
- Κοιμούνται αργά – ξυπνούν νωρίς

Σχολείο:
- Δεν μπορούν να εστιάσουν την προσοχή τους σε μία δραστηριότητα
- Μοιάζουν αφηρημένα
- Δεν ακούνε τι τους λέει ο δάσκαλος
- Σηκώνονται συνεχώς από τη θέση τους
- Η προσοχή τους διασπάτε με το παραμικρό
- Δεν μπορούν να ολοκληρώσουν τα μαθήματά τους
- Ξεχνούν τα βιβλία και τα τετράδια τους
- Απαντούν στο δάσκαλο χωρίς να περιμένουν τη σειρά τους
- Διακόπτουν το δάσκαλο όταν μιλάει
- Δεν ακολουθούν τους κανόνες όταν παίζουν με τα άλλα παιδιά



Φυσικά κανένα παιδί δεν παρουσιάζει όλα τα παραπάνω συμπτώματα ή τα περισσότερα από αυτά. Εάν όμως μερικά συμπτώματα εμφανίζονται έντονα και συχνά τότε δεν πρέπει να περνούν απαρατήρητα.

Τέλος συνήθως τα υπερκινητικά παιδια έχουν οριακή νοημοσύνη και κατά συνέπεια υπάρχουν ειδικά σχολεία όπου τα παιδιά αυτά μπορούν να λειτουργήσουν καλύτερα. Είναι μία κατηγορία όπου οι γονείς ζητάνε βοήθεια από ειδικό αφού έχουν πλέον κουραστεί με αυτή τη συμπεριφορά.

Το υπερκινητικό παιδί έχει μια αδιάκοπη συμπεριφορά κίνησης και δυσκολεύεται να ηρεμίσει και να χαλαρώσει.

Κλινική Εικόνα

Η έναρξη της διαταραχής τοποθετείται στην ηλικία των 3 – 5 ετών. Η υπερβολική κινητικότητα είναι περισσότερο εμφανής σε δομημένες και οργανωμένες καταστάσεις που απαιτούν υψηλό βαθμό αυτοελέγχου. Το παιδί φαίνεται ιδιαίτερα δραστήριο, αλλά η ενεργητικότητα του είναι πολλές φορές άσκοπη. Μεταπηδά από τη μία δραστηριότητα στην άλλη, χωρίς ποτέ να τελειώσει κάτι που έχει αρχίσει. Δεν μπορεί να μείνει καθιστό περισσότερο από μερικά λεπτά, τρέχει χοροπηδάει, είναι υπερβολικά ομιλητικό και θορυβώδεις, κινεί ένα μέρος του σώματός του ή στριφογυρίζει ακόμη και σε καταστάσεις υποθετικής ηρεμίας. Είναι ανυπόμονο, απαιτητικό και δεν αντέχει τις ματαιώσεις. Δυσκολεύεται να δεχθεί κανόνες και να σεβαστεί την επιβαλλόμενη πειθαρχεία.
Εκδηλώνει έντονη παρορμητικότητα, εμπλέκεται σε επικίνδυνες καταστάσεις και μερικές φορές δείχνει να ενεργεί χωρίς να σκέφτεται. Έχει βρεθεί αυξημένο ποσοστό ατυχημάτων και δηλητηριάσεων στα υπερκινητικά παιδιά, τα οποία απαιτούν ιδιαίτερη επίβλεψη.
Η ελλειμματική προσοχή τα καθιστά ανίκανα να συγκεντρωθούν και να εκτελέσουν καθήκοντα που απαιτούν προσήλωση προσοχής. Κατά συνέπεια, παρουσιάζουν μαθησιακές διαταραχές και η εν γένει συμπεριφορά τους τα κάνει ανεπιθύμητα στην τάξη. Παρουσιάζουν γρήγορες και ξαφνικές αλλαγές της ψυχικής διάθεσης και έλλειψη αναστολών στις κοινωνικές σχέσεις. Το υπερκινητικό παιδί έχει άσχημη εικόνα για τον εαυτό του και χαμηλή αυτοεκτίμηση.
Στην προσχολική ηλικία τα περισσότερα παιδιά παρουσιάζουν :
Έντονη κινητικότητα, ενώ παράλληλα δεν υποχρεούνται να παραμείνουν συγκεντρωμένα σε μία δραστηριότητα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Για το λόγο αυτό είναι δύσκολο να διαφοροποιηθεί η φυσιολογική για την ηλικία του παιδιού υπερκινητικότητα και δυσκολία συγκέντρωσης από εκείνες που αποκλίνουν σημαντικά από το φυσιολογικό. (Taylor 1994, APA DSM – IV ‘ 94)




 dok.1
 ΑΓΩΓΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΛΟΓΟΥ
 topten
 MYALAS
 www.fsa.gr